10.02.2011 12:29
Rämpstoit kahandab laste IQ-taset
Põhiliselt kartulikrõpsudest ja maiustustest toituvatel
väikelastel on hilisemas elus madalam intelligentsus, väidab värske uuring.
Suurbritannia Bristoli ülikooli teadlase Kate Northstone’i juhitud
teadlasterühm kogus kuue aasta jooksul andmeid peaaegu nelja tuhande lapse
toitumisharjumuste ja IQ kohta.
Muid teadaolevaid IQ-taset mõjutavaid tegureid arvesse võttes selgus,
et kõrge rasvasisaldusega toite ja maiustusi tarbinud kolmeaastaste laste IQ
oli viis aastat hiljem madalam kui tervislikult toitunud lastel. Uuringu
tulemused ilmusid ajakirjas Journal of Epidemiology and Community Health.
Suurbritannia koole toitlustava School Food Trust'i teadusdirektor
Michael Nelson ütles ajalehele The Guardian, et kuna 23 protsenti Suurbritannia
lastest alustab kooliteed ülekaalus või rasvununa, on lapsepõlves tervislikult toitumise
vajadus ilmselge. See aitab lastel kasvades normaalse kehakaalu säilitada ning paremini
õppida.
See pole esimene uuring, mis püüab leida tegureid, mis mõjutavad
laste IQ-taset.
Varem on leitud, et laste IQ-taset alandab samuti ka lapsele laksu
andmine, kokkupuude tubakasuitsu või pliiga ning ka eakamate isade laste
IQ-tase on osutunud madalamaks.
Eelmisel nädalal ajakirjas The Lancet avaldatud teine uuring
väidab, et toitumisharjumused võivad olla üheks peamiseks aktiivsus ja
tähelepanuhäire (ADHD) põhjustajaks. Selle uuringu autorid soovitavad, et ADHD
diagnoosiga lapsed ei tohiks enne ravimite tarvitamist teatud toite süüa.
Varasemad uuringud väidavad, et teatud juhtudel on ADHD põhjuseks
toiduallergia. Hollandis Eindhovenis asuva ADHD uurimiskeskuse teadlase Lindy
Pelsseri juhtimisel uuriti sadat 4-8 aastast ADHD sündroomiga last.
Teadlased panid pooled neist piiratud dieedile ning ülejäänud
tavalisele tervislikule dieedile.
Kolmveerandi piiratud dieedil olnud lapse käitumishäired vähenesid
märkimisväärselt, kuid tavapäraselt toitunud haigetel lastel ei täheldatud
mingeid paranemise märke. Uuringut juhtinud Hollandi Radboudi ülikooli teadlane
Jan Buitelaar rääkis uudisteagentuurile Reuters, et piirangutega dieet koosnes
riisist, veest, valgest lihast (näiteks kalkunilihast) ning allergiat
mittetekitavatest puu- ja aedviljadest.