08.07.2011 13:52
Mage toit südant ei kaitse
Puuduvad veenvad tõendid, et keedusoola tarbimise piiramine
vähendaks südame-veresoonkonna tõbedesse haigestumist ja suremust.
Soola tarbimise ja südamehaiguste esinemise vahel pole
siiani näidatud veenvat seost, leidsid Suurbritannia Exeteri ülikooli uurijad,
kes koostasid põhjaliku seitset varasemat selleteemalist uuringut käsitleva metaanalüüsi, mis ilmus ajakirjas American Journal of Hypertension.
Keedusoola hulga vähendamine toidus alandas kirjanduse
põhjal küll veidi vererõhku, kuid polnud piisavalt tõendeid, et see vähendaks
südamehaigustesse suremist.
Inimese keha vajab naatriumkloriidi närvide talitlemiseks
ja keha keemilise tasakaalu säilitamiseks. Toitumisteadlased peavad keedusoola
rohket tarvitamist südamehaiguste riskifaktoriks. Mitmete riikide ametlikud
tervisenõuanded sisaldavad juhiseid, kuidas igapäevases toidus soolasisaldust
vähendada. Ka Eestis korraldas Tervise Arengu Instituut teavituskampaania, kus
soovitati päevast keedusoolakogust langetada 5 grammini.
Sama päevast soolakogust soovitab Maailma
Tervishoiuorganisatsioon, kuid paljudes arenenud riikides tarbivad inimesed
päevas soola vähemalt kaks korda nii palju.
Paraku napib teaduslikke tõendeid, et soola vähendamist
soovitavate nõuannete järgi talitamine vererõhule ja südamele hästi mõjuks.
Just see ajendas Exeteri ülikooli uurijat Rod Taylorit tegema kokkuvõtet soola
ja südant puudutavate meditsiiniuuringute kohta. Taylor kogus koos
kaasautoritega kokku artiklid, mis käsitlesid vähese keedusoolaga toidusedeli
mõju südamehaigustesse jäämisele ning sellest põhjustatud suremusele
täiskasvanutel hulgas. Uuringud käsitlesid inimesi, kel oli normaalne või
kõrgenenud vererõhk või haige süda.
Kokku leidsid leidsid teadlased 2600 urringu seast ainult seitse,
mis vastasid rangetele statististilistele nõuetele.
Vähem soola tarvitavate inimeste vererõhk langes, kuid
üsna vähe – normaalse vererõhuga inimestel keskmiselt 1 mm/Hg ja kõrge
vererõhuga inimestel 2-4 mm/Hg.
Ei ilmnenud olulist statistilist erinevust nende vahel,
kes olid oma menüüs soola osatähtsust kärpinud ja nendel, kes polnud seda
teinud. Kõikide uuringute tulemuste koondamisel ei suudetud tõestada, et toidu
naatriumisisaldus suremust olulisel määral mõjutaks.
Südamehaigeid käsitles vaid üks uuring ja selle tulemuste
kohaselt madala soolasisaldusega dieedile läinud inimeste seas suremus hoopis
tõusis.
“Kui see on tõsi, siis lükkab see ümber kõik praegu kehtivad
tervisekäitumise suunised. Soomes on saavutanud soola tarbimise vähendamise
teel inimestel vererõhu langus 10 mm/Hg, samas ülekaalulisus ja alkoholi
tarbimine on suurenenud,” ütles Põhja-Eesti Regionaalhaigla kardioloogiakeskuse
juhataja Margus Viigimaa.
Tema sõnul on metaanalüüside tulemused andnud varemgi veidrad
tulemusi, mis on hiljem tulnud ümber lükata.
“See, et soola liigtarbimine tõstab vererõhku on
füsioloogiline: soola tõttu hoiab organism vett kinni, selle tulemusel tõuseb
vere maht, mille tagajärjel tõuseb vererõhk,” ütles ta.