25.11.2010 16:12
Praegused dieedisoovitused rasvumise vastu ei aita
Kui te tahate liigsetest kilodest lahti saada või suure
vaevaga normi saadud kehakaalu hoida, siis tuleks loobuda tärkliserohketest
toiduainetest: saiast ja valgest riisist.
Selle asemel tuleks eelistada valgurikkaid lahjasid
lihatooteid, rasvavabu piimatooteid ja ube. Sellisele järeldusele jõudis äsja lõppenud maailma suurim
dieediuuring, mida vedasid Taani Kopenhaageni ülikooli loodusteaduskonna
teadlased.
Uuring seab kahtluse alla paljud senikehtivad
dieedinõuanded, leides, et neist pole rasvumise vältimisel suurt tolku.
Söö puu- ja juurvilju ja kala, ole rasvaga mõõdukas. Söö tasakaalustatud toitu ja saavuta
normaalkaal. Need on mõned Euroopas käibivad toitumissoovitused.
Kopenhaageni ülikooli teadlaste juhtimisel toimunud
üleeuroopaline uuring näitas, et neist soovitustest ei piisa selleks, et
ülekaalulisust vältida. Uuringu tulemused avaldas mainekas meditsiiniajakiri New England Journal of Medicine.
Uuringus Diogenes osales kaheksa keskust eri Euroopa
riikidest, sellesse valiti juhuvaliku põhjal 772 perekonda – 938 täiskasvanut ja 827
last. Uuring on ühtlasi maailmas senitehtuist suurim dieediuuring.
Teadlased võrdlesid Euroopa riikides levinud ametlikke
toitumis- ja dieedisoovitusi ning võrdlesid seda dieediga, mille kokkupanekul
oli lähtutud viimasel ajal avaldatud uurimistulemustest, kui
olulised on valgud ning kuidas süsivesikud reguleerivad söögiisu.
Kuidas kaalu hoida?
938 ülekaalulist täiskasvanut järgisid kaheksa nädala jooksul,
et nende toiduga saadava energia kogus ei ületaks päevas 800 kilokalorit. Selle
aja jooksul langes katseosalisel kaal keskmiselt 11 kilo.
Seejärel valiti neile juhuvalikuga üks viiest madala
rasvasisaldusega dieediprogrammist. Idee oli teha kindlaks, milline neist
dieetidest oli kõige tõhusam selleks, et kilod taas lisanduma ei hakkaks. Uuringu ajal suhtlesid peredega dieedinõustajad,
katsealustelt võeti ka korduvalt vere- ja uriiniproove.
Erinevaid dieete eristas valkude osakaal ja erinev glükeemiline
indeks. Glükeemilise indeksiga hinnatakse, kui kiiresti
süsivesikud pärast söömist glükoosiks lõhustuvad. Madala glükeemilise indeksiga toiduained (näiteks kapsas
või kaerahelbed) tõstavad veresuhkru taset aeglasemalt kui süsivesikurohked
toiduained.
Kuuekuulise dieedikatse ajal lisandus katsealustel
keskmiselt pool kilo, kuid erinevate dieetide puhul oli kaalukasv erinev.
Valgurohket ja madala glükeemilise indeksiga dieeti
järginute rühma liikmed suutsid ainsana pärast kaalulangetamist oma kehakaalu
hoida samal tasemel, neil kehakaal ei suurenenud.
Lisaks oli valgurohkel, kuid madala glükeemilise
indeksiga dieedirühmast kõige väiksem väljalangevus. Teadlaste sõnul on siin
põhjuseks asjaolu, et selline dieet aeglustab seedimisprotsessi ning
glükoositase veres on stabiilsem, mis tagab hea enesetunde. Valgud tagavad parema
täiskõhutunde kui süsivesikud ja rasv, seega ei vaevanud selle rühma
katsealuseid näljatunne.
Vastupidist, madala valgusisaldusega kuid kõrge glükeemilise indeksiga
dieeti järginute rühmas osalejatel tuli kuue kuuga keskmiselt 1,67 kilo lisaks.
Lapsed sõid nagu vanemad
Katses osalenud peredes kasvab 827 last, lapsed ei järginud
dieedisoovitusi ega lugenud kaloreid. Nad sõid sama toitu, mida vanemad. Ligi
45 protsenti lastest olid ülekaalulised.
Valgurohket ja madala glükeemilise indeksiga dieeti
järginud perede laste seas vähenes ülekaalulisus pooleaastase katse ajal 15
protsenti, põhjuseks ainult pere toitumisharjumuste muutus. Lastega toimunud
muutusi kajastava uuringu kohta ilmus eraldi artikkel ajakirjas Pediatrics.
Mida siis süüa? Senised soovitused - söö palju puu- ja
juurvilju, eelista väherasvaseid toiduaineid, söö piisavalt kiudaineid ja piira
suhkru tarbimist – peavad endiselt paika. Kuid neist soovitustest ei piisa, kui
on soov pärast kaalu langetamist oma kaalu ka hoida.
Kopenhaageni ülikooli toitumisteadlane Thomas Meinert
Larseni sõnul on näiteks praegune soovitus süüa iga päev vähemalt kuus portsu
puu- või juurvilju liiga üldine. Uuring näitas, et sugugi kõiki puuvilju ei
tohiks süüa piiramatutes kogustes. Porgandit, peeti ja pastinaaki tuleks pigem
süüa toorelt.
Kartulit tuleks süüa keedetuna, mitte praetult.
Keedukartuleid võiks tarvitada külmalt, sama kehtib ka pastaroogade puhul, mida
on valmistatud “al dente”, seega keedetud nii vähe kui vajalik selleks, et
pasta enam hamba all kõva ei tunduks.
Larseni
sõnul on küsimus siin süsivesikute struktuuris. Külmalt süües lagunevad
süsivesikuahelad aeglasemalt ning see tagab veres ühtlasema gülükoositaseme.