17.06.2008 17:36
Rohke kohvijoomine pikendab elu
Hommikul võib
tass kohvi tunduda elupäästjana. Nüüd selgub suuremahulisest ja pikaajalisest
uuringust, et kohvi võib isegi eluiga pikendada, oluline on vaid juua
piisavalt.
Uuringu käigus
jälgiti paarikümne aasta jooksul 129 000 meest ja naist ning tuli välja, et
neil, kes jõid päevas mitu tassi kohvi, oli palju väiksem risk surra
südamehaigusse, kirjutas New Scientist.
Naisi, kes jõid
päevas neli kuni viis tassi kohvi, ähvardas südamehaigusse suremise risk 34
protsenti vähem. Mehi, kelle päevane kohvinorm oli üle viie tassi, ähvardas
südamehaigus jalalt niita 44 protsenti väiksema tõenäosusega.
Uuring lisab tuge
hüpoteesile, et kohvi võib olla abiks südamehaiguste vältimisel. Ilmselt aitab
kohvi ära hoida varajast põletikulist reaktsiooni, millest südamehaigused
alguse saavad.
„Paistab, et
kohvil on mõju, mis pole veel kindlaks tehtud. Üldiselt aga polegi kohvi nii
paha,“ ütles uuringut juhtinud Esther Lopez-Garcia, Madriidi ülikooli
epidemioloog. Kuid ta hoiatab, et inimesed ei tohiks kiirustada ega hakata
otsemaid uuringu tulemustest lähtuvalt endale kohvi sisse kallama.
„Enne, kui võib
öelda, et kuni seitse tassi kohvi päevas on tervisele kasulik, tuleb oodata
sellele väitele kinnitust,“ ütles Florence’i ülikooli epidemioloog Fransesco
Sofi, kes pole uuringuga seotud.
See pole esimene
kord, kui teadlased on leidnud, et kohvi joomine ja hea tervis võivad olla
omavahel seotud. Lisaks sellele, et südameinfarkti risk on madalam on kohvi
joomist seostatud ka madalama riskiga haigestuda maksavähki või diabeeti.
Lopez-Garcia
puhul oli varasemate uuringu üks nõrku kohti see, et uuritavate
kohvijoomisharjumusi vaadeldi vaid uuringu alguses ning eeldati, et see jätkub
samamoodi aastaid või aastakümneid.
Selles uuringus
vastasid osalejaid iga paari aasta tagant küsitlusele, mis puudutasid ka
toitumisharjumusi ja keskkonda, aga ka vitamiinide ja alkoholide tarvitamist.
1980ndate aastate
algul koguti andmed 86 214 naise kohvi tarbimise kohta meditsiiniõdede tervist
puudutava uuringu raames. 1986. aastal alustati 41 736 mehe andmete kogumist,
ka siin oli tegu tervishoiutöötajatega.
Kui andmete
analüüs 2004. aastal lõpetati, oli uuringuosalistest 6888 meest ja 11 095 naist
surnud, paljudel oli surma põhjustanud süda südameveresoonkonna haigused.
Nii meeste kui
naiste puhul oli kohvi selgelt tervisele kasulik. Kui analüüsis võeti kõrvale
ka muud tegurid, näiteks suitsetamine ja ülekaalulisus, siis tuli välja, et
päevas viis tassi kohvi joovaid naisi ähvardas ükskõik millisel põhjusel
suremise risk 26 protsenti vähem. Üle viie tassi päevas joovate meeste puhul
oli sama näitaja 35 protsenti.
„Mida rohkem
kohvi juua, seda väiksem on surmarisk,“ väidab Lopez-Garcia. Ta on arvamusel,
et kohvis leiduvad põletikuvastased ained on põhjus, miks kohvi on tervisele
kasulik ja seda hoolimata asjaolust, et kofeiin tõstab vererõhku ja sellega
seoses ka südameinfarkti riski. „Meil on hüpotees, et kofeiini mõju on
lühiajaline, pikaajaliselt on aga olulised hoopis kohvi muud mõjud,“ ütles ta.
Samas on
uuringuid, mis on leidnud täiesti vastupidist. 2007. aastal analüüsiti 20
uuringut kohvi ja tervise seoste kohta ega leitud mingeid märkimisväärseid seoseid.
Kaks aastat
tagasi leidsid Kanada teadlased, et inimestel, kellel on mutatsioon geenis, mis
vastutab kofeiini ainevahetuse eest, oli rohkem südameinfarkte kui neil, kes
sellist mutatsiooni ei oma.