15.07.2010 13:09
Suurem E-vitamiini tarbimine vähendab dementsusriski
Vanemad
inimesed, kes saavad toidust rohkelt E-vitamiini, langevad väiksema
tõenäosusega vanadusnõtruse ohvriks.
Teadlased
leidsid, et uuringus osalenud 5400 55-aastasest või vanemast hollandlasest
kujunes järgnenud kümne aasta jooksul sellel kolmandikul, kes kõige vähem
E-vitamiini tarbis, dementsus välja 25 protsenti suurema tõenäosusega kui
sellel kolmandikul, kes tarbis E-vitamiini kõige rohkem, kirjutas Reuters.
Ajakirjas
Archives of Neurology avaldatud uurimus ei tõesta otseselt, et vitamiin E
kaitseb vananevat aju. Varasemates uurimustes on saadud vastuolulisi tulemusi,
kui on püütud välja selgitada, kui palju vitamiin E ja teised antioksüdandid
vanadusnõtruse väljakujunemist mõjutavad. Uus uurimus jälgis patsiente aga
varasematest pikema ajaperioodi jooksul ning toetab mõnede varasemate tööde
tulemusi, mille kohaselt just vitamiin E võib olla seotud madalama
dementsusriskiga.
Teadlased
on püüdnud välja uurida, kas antioksüdandid nagu vitamiin E ja C või
beeta-karoteen võiksid takistada dementsuse väljakujunemist, kuna teoorias
kaitsevad need ained ajurakke hävimise eest. Antioksüdandid neutraliseerivad
hapniku ebastabiilseid vorme, mis võivad kahjustada kõiki keharakke.
Reaktiivseid hapnikuühendeid toodetakse keha loomuliku ainevahetuse
kõrvaproduktina. Kuna ajus on ainevahetus eriti aktiivne, peetakse seda organit
elu jooksul kuhjuvatele oksüdatiivsetele kahjustustele eriti vastuvõtlikuks.
Varasemates
uurimustes pole aga suudetud üheselt tõestada, et rohkem antioksüdante tarbivad
vanemad inimesed haigestuksid vähem vanadusnõtrusesse, samuti pole leitud
mingit seost antioksüdantide ja Alzheimeri tõve vahel.
Uues
uurimuses kasutasid Rotterdamis asuva Erasmuse meditsiinikeskuse teadlased
eesotsas Monique Breteleriga andmeid 5395 55-aastase ja vanema inimese kohta,
kes uuringu alguses dementsuse all ei kannatanud. Uuringu alguses küsitleti
inimesi nende söömisharjumuste kohta, et hinnata vitamiinide E ja C ning
beeta-karoteeni tarbimist.
Järgneva
kümne aasta jooksul diagnoositi 465 osalenul dementsus, sealhulgas 365
Alzheimeri tõbi. Katsealused jaotati vitamiin E tarbimise põhjal kolme rühma.
Kõige rohkem E-vitamiini tarbinud inimeste hulgast haigestus 120 inimest, kõige
vähem E-vitamiini tarbinud inimeste hulgast aga 164.
Kui
teadlased võtsid arvesse ka muid tegureid nagu vanus, haridustase, kehakaal
ning suitsetamis- ja joomisharjumused, leiti, et suurem E-vitamiini tarbimine
vähendab dementsusriski 25 protsendi võrra. Suurima vitamiin E tarbimisega
rühmas said inimesed päevas umbes 18,5 milligrammi vitamiini, mis on veidi üle
soovitusliku päevakoguse (15 mg).
Teadlased
tunnistasid, et nad ei saa välistada muude tegurite kui vitamiin E mõju. Samuti
pole selge, miks oli väiksema dementsusriskiga seotud just vitamiin E, aga
mitte vitamiin C või beeta-karoteen. Samas on sarnase tulemuseni jõutud ka ühes
varasemas USA-s läbi viidud uurimuses.
Breteleri
uurimisrühma kohaselt peaks tulevastes uurimustes edasi analüüsima antioksüdantide
tarbimise ja dementsuse vahelist seost, muu hulgas tuleks uurida, kuidas
mõjutab dementsust antioksüdantide tarbimine erinevates eluetappides.
Vitamiin E allikateks on muu hulgas nisuidud, pähklid,
taimsed õlid ning mõned rohelised köögiviljad nagu spinat ja brokoli.
Käesolevas uurimuses oli katsealuste peamiseks E-vitamiini allikaks taimsed
õlid.